Jesteśmy drukarnią z nowoczesnym parkiem maszynowym i profesjonalnie zajmujemy się produkcją etykiet od wielu lat. Jakość etykiet, które do ciebie dostarczymy, zależy w dużym stopniu od właściwego przygotowania plików, które do nas wyślesz.
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak przygotować swój plik lub jakie wytyczne wysłać do projektanta, tak żeby etykiety byłby, jak najbardziej zbliżone do twojego wyobrażenia. Tak naprawdę chodzi tylko o to, żeby twoi klienci, biorąc produkt do ręki, poczuli magię :)
Etykiety mogą mieć następującą kolorystykę:
CMYK - 4 kolory podstawowe, z których jesteśmy w stanie wydrukować większość barw, także przejścia tonalne i zdjęcia. Jeśli na twojej etykiecie znajduje się wielobarwna grafika lub zdjęcie, taki właśnie tryb kolorów powinien mieć twój plik.
MONO - tym mianem określamy tzw. nadruk „czarno-biały”. Jeśli wszystko na etykiecie jest tylko czernią lub jej odcieniem, to plik powinien mieć tylko jeden kolor - czarny (K).
PANTONE lub CMYK+PANTONE - druk z zastosowaniem kolorów specjalnych z palety PANTONE. Jeśli na twojej etykiecie znajdują się elementy w kolorach specjalnych, to powinny być wypełnione tym samym kolorem w pliku. Pamiętaj również o wybraniu takiej kolorystyki w konfiguratorze, podczas przygotowywania wyceny
Niezależnie od kolorystyki grafiki należy zwrócić uwagę, aby wszystkie elementy, które mają być czarne, takie jak: teksty, kody kreskowe czy kody QR miały w projekcie kolor 100% K.
Czego należy unikać: RGB!
RGB (Red, Green, Blue) to tzw. barwy podstawowe odnoszące się do kolorów wyświetlanych, a nie drukowanych. Jest to zupełnie inny gamut kolorystyczny, który wprawdzie wygląda super na monitorze komputera (ponieważ monitor jest urządzeniem wyświetlającym RGB) jednak w druku jest nie do odtworzenia!. Pliki przesłane w RGB będziemy musieli przekonwertować do CMYK, tym samym kolory będą sprawiały wrażenie ‘wypłowiałych’. Lepiej więc, żebyś zrobił to sam i zapoznał się z efektem jeszcze przed drukiem, tak żeby uniknąć rozczarowania kolorystyką otrzymanych etykiet. Jeżeli zależy ci na większym nasyceniu niektórych barw, zamień je na kolory Pantone i zaznacz opcję druku z kolorami Pantone w konfiguratorze, wtedy wyjdą tak jak tego oczekujesz.
Dbając o najwyższą jakość wydruków, ważne jest, abyś przesłał do nas plik graficzny wektorowy, w formacie PDF, AI (Adobe Illustrator) lub EPS. Poza formatem warto sprawdzić, czy plik nie jest spłaszczony do bitmapy i zapisany do jednego z powyższych rozszerzeń, gdyż takie spłaszczenie uniemożliwi nam jego edycję. Jeśli zleciłeś przygotowanie pliku, powinien on zostać dostarczony w formie, któregoś z powyższych zapisów.
Aby uniknąć błędów w imporcie fontów, wszystkie teksty powinny być zamienione na krzywe. Jest to prosty zabieg dla grafika przygotowującego plik. Dzięki temu wszystkie nadruki wyjdą tak, jak powinny.
Jako że etykiety są wykrawane (sztancowane), musimy wiedzieć, jak ma dokładnie przebiegać linia cięcia względem grafiki. Obrys wykrojnika należy zaznaczyć: -wyróżniającym się kolorem, np. 100% Cyan lub Magenta, -koniecznie w postaci wektorowej -najlepiej na osobnej warstwie. (Zobacz grafikę).
Proces wykrawania etykiet, odbywa się na maszynie, na osobnej stacji sztancującej. Wykrawanie pasowane jest z drukiem z pewną tolerancją. Aby zachować estetykę druku, należy w pliku przygotować spady i zachować margines wewnętrzny. (Zobacz grafikę).
Spady - naddatek grafiki poza obszar wykrojnika - minimum 2 mm.
Margines wewnętrzny - odległość wykrojnika od istotnych elementów grafiki na etykiecie - minimum 2 mm.
Jeśli twoja etykieta zawiera elementy złocone lub srebrzone, powinny być one zaznaczone w pliku osobnym wyróżniającym się kolorem i znajdować się na osobnej warstwie (zobacz grafikę na dole). Należy również pamiętać, że złocenie jako osobny proces ma tolerancję pasowania z drukiem w zakresie +- 0,3 mm.
Nie bierzemy odpowiedzialności za błędy w tekście. Nie ingerujemy w przesyłany do nas plik. Radzimy upewnić się, że treść etykiety jest poprawna przed przesłaniem pliku.